Problem z motywacją do pracy prędzej czy później dotyka niemal każdego z nas. Pojawia się coraz dalej posunięta prokrastynacja, co z kolei powoduje, że nie nadążamy z realizacją zadań i zaczynamy odczuwać stres. Jak walczyć z postępującą niechęcią do wykonywania obowiązków i znaleźć motywację do pracy? Oto kilka wskazówek, co możesz zrobić.
1. Dobrze rozplanuj swój dzień
Bardzo dobrym sposobem, żeby ułatwić sobie wykonywanie codziennych zadań, jest prawidłowe rozplanowanie dnia. Pierwszą godzinę czy dwie najlepiej przeznaczyć na stosunkowo mało wymagające, rutynowe czynności, które pozwolą nam się rozbudzić i nabrać energii. Następne godziny to czas największej produktywności, więc są idealne do trudniejszych zadań, do których potrzebne jest skupienie czy duża doza kreatywności. Na koniec dnia z reguły problemy z motywacją są największe, dlatego ten czas również powinien być przeznaczony na lżejsze, a przede wszystkim przyjemniejsze obowiązki. Ważne też, żeby pamiętać o robieniu regularnych przerw na posiłki i odpoczynek. Nawet kilka minut, podczas których nie myślisz o pracy i masz szansę odetchnąć świeżym powietrzem, pozwala naładować akumulatory i znaleźć motywację do pracy.
2. Dziel obowiązki na mniejsze zadania
Jeśli masz bardzo duże zlecenie czy długoterminowy projekt, konieczność jego wykonania może być przytłaczająca i prowadzić do prokrastynacji. Dlatego takie obowiązki najlepiej podzielić sobie na drobniejsze, mniej wymagające zadania do wykonania. Odhaczając kolejne punkty z listy, poczujesz satysfakcję i większą świadomość czynionych postępów, a nadmiar rzeczy do zrobienia nie będzie Cię dekoncentrował. Oczywiście cały czas powinieneś mieć w głowie główny cel projektu, ale nie wszystkimi jego aspektami musisz zajmować się jednocześnie.
3. Unikaj „rozpraszaczy”
Trudno jest zmotywować się do pracy, jeśli wokół ciągle coś nas rozprasza. Najczęściej takim elementem są media społecznościowe, które stale kuszą nowymi treściami czy wiadomościami od znajomych. Dlatego, jeśli masz problem z prokrastynacją, ogranicz swój dostęp do social mediów. Możesz wyciszyć aplikacje na kilka godzin lub po prostu pozostawić telefon w kieszeni czy torebce. Jeśli „rozpraszaczem” jest kolega/koleżanka z biura, którzy uwielbiają snuć opowieści, jednocześnie odwracając tym Twoją uwagę, możesz znaleźć playlistę, która pomoże zagłuszyć szum otoczenia i skupić się na najważniejszych zadaniach. Osoby, które nie potrafią pracować przy muzyce, mogą skorzystać ze składanek relaksujących z odgłosami deszczu, morza, płonącego ogniska czy pieśni wielorybów. Elementów rozpraszających jest oczywiście dużo więcej, ale na każdy z nich można znaleźć metodę. Warto to zrobić, bo jej odkrycie może być kluczem do rozwiązania zagadki, jak znaleźć motywację.
4. Zaangażuj się w życie firmy
Jak zmotywować się do pracy? Dużo łatwiej jest się zmotywować, jeśli czujemy się częścią większej całości. To poczucie nie przychodzi jednak samo. Warto więc włożyć wysiłek w poznanie swoich współpracowników i zbudowanie z nimi relacji, a także brać udział w inicjatywach firmowych, żeby wizerunek firmy nie był Ci obojętny, a jej sukcesy stały się Twoimi sukcesami. Wtedy w pewnym sensie zaczynasz pracować dla siebie i łatwiej znajdziesz w sobie chęć do wykonywania obowiązków. Co więcej, jeśli masz zbudowane pozytywne relacje z koleżankami i kolegami z pracy – lepiej Ci się pracuje w zespole i bardziej się starasz, by nie zawieść tych, którzy na Ciebie liczą.
5. Zadbaj o swoje zdrowie
Niska motywacja do pracy może mieć także podłoże zdrowotne. Jeśli trudno Ci się skupić, czujesz się zmęczony czy rozdrażniony albo po prostu brakuje Ci energii, zabranie się za czekające obowiązki stopniowo staje się coraz trudniejsze. Aby odnaleźć motywację, warto więc zadbać o odpowiednią długość i jakość snu oraz wprowadzić do swojego życia aktywność fizyczną. Ważna jest także zróżnicowana dieta, która dostarczy organizmowi odpowiednich witamin i minerałów. W przypadku gdy mimo wprowadzenia tych zmian Twoje samopoczucie nie ulega poprawie, warto zrobić podstawowe badania i czasowo wprowadzić suplementację witaminami. W okresie jesienno-zimowym szczególnie ważne staje się przyjmowanie witaminy D, gdyż z uwagi na klimat większość z nas ma wtedy jej niedobory, a jest ona kluczowa, by utrzymać dobry nastrój i energię do pracy.
6. Nastawiaj się pozytywnie
Jak jeszcze można zmotywować się do pracy? Myśl pozytywnie. Ta rada może się wydawać banalna, a do tego trudna do zastosowania w życiu, ale tak naprawdę jej wprowadzenie jest bardzo proste, a przynosi znakomite rezultaty. Zamiast mówić i myśleć „nie chce mi się”, „nie mam siły”, „nie dam rady się do tego zabrać”, zacznij powtarzać sobie „zabiorę się za to i szybko skończę”, „dzisiaj będzie mi się naprawdę dobrze pracowało”, „jestem pełny/pełna energii”. Nawet jeśli czujesz, że nie jest to prawda, a recytowanie takich sentencji wydaje się sztuczne, jeśli będziesz powtarzać pozytywne afirmacje dostatecznie często, informacja utrwali się w mózgu, a to może stopniowo pomóc zmienić nastawienie.
7. Po prostu zacznij
Nie bez powodu tak popularne stało się powiedzenie, że najtrudniej jest zacząć. Zbyt wiele czasu poświęcamy na myślenie o tym, jak się zabrać do zadania, ile ono zajmie, czy damy radę, czy nasze pomysły są dobre i o wielu innych sprawach, co blokuje nas jeszcze bardziej. Dlatego najlepszym sposobem jest po prostu zacząć. Nieważne, czy pierwsze zdanie będzie dobrze brzmiało albo, czy pierwszy pomysł będzie dobry. Nie ma znaczenia, czy pierwsze podejście się powiedzie. Zawsze można je poprawić, ale jeśli tylko uda Ci się zacząć, osiągniesz już połowę sukcesu.